Lignaggio Shangpa

« Older   Newer »
 
  Share  
.
  1. Abicetta
     
    .

    User deleted


    Vi chiedo se potete aiutarmi a fare chiarezza. La differenza tra Shangpa Kagyu e Karma Kagyu.
    Ho visto che i Shangpa avevano come guru di riferimento Bokar Rinpoche che non c'è più e ho notato che nei loro siti tra i centri in italia indicano il centro Milarepa di Aviliara che credevo Karma Kagyu... e parlando con un monaco Shangpa mi ha chiesto che scuola seguo e quando ho detto Karma Kagyu mi ha risposto "come me." Che vuol dire? che i Shangpa fanno parte del Karma Kagyu? Come si definisce allora la scuola di Karmapa e Shamarpa? Boh non capisco... qualcuno può spiegarmi?

    vedi il sito (shangpa.net) www davanti
    qui la pagina dove includono il centro milarepa come loro centro per l'italia (shangpa.net/spip.php?article29#europe) www davanti
    Sito del centro Milarepa (centromilarepa.org/centro.htm) www davanti
     
    .
  2. Laviadellaspada2
     
    .

    User deleted


    Ciao Abicetta. Il fondatore della Shangpa kagyu è Khyungpo Neljor, che ricevette i principali insegnamenti da Niguna. Essendo Niguna la consorte di Naropa, gli insegnamenti che veicolò furono molto simili a quelli del "marito", e da qui i sei yoga di Niguna, che costituiscono la parte tantrica principale di questo lignaggio, i quali non sono la stessa cosa dei sei yoga di Naropa, ma sono molto molto simili. Questa credo sia la prima ragione per la quale questa scuola è considerata simile ai Kagyupa (considerando quindi non solo i Karma Kagyu, ma anche le altre che partono da Gampopa: Drugpa, Taklung, Drikung, Barom... eccettera).

    Una seconda ragione per la vincinanza di queste due scuole credo sia da attribuire al fatto che il capo spirituale della scuola Shangpa in tempi recenti è stato Kalu Rinpoche (il maestro di Bokar Rinpoche), il quale è stato anche la punta di diamante dell'espansione dei Karma Kagyu in Occidente, e anche in Oriente ha portato avanti il lavoro di Karmapa (e quindi di diffusione della Karma Kagyu), secondo i desideri di quest'ultimo e in accordo con lui. Credo che il centro che tu dici venga associato ai Shangpa perché fu fondato direttamente da Kalu Rinpoche.

    Ciao.

    Andrea
     
    .
  3. LuceeOmbra
     
    .

    User deleted


    I lignaggi Karma e Shangpa si sono incrociati più volte storicamente, sicuramente con il precedente Kalu Rinpoche la connessione si è intensificata.
    L'attuale Kalu Rinpoche, che già guida il lignaggio Shangpa, mantiene questa connessione essendo stato riconosciuto da Situ Rinpoche, da cui ha anche ricevuto la trasmissione completa Shangpa nel 2009. Oltre a questo è sua aspirazione fare anche il ritiro tradizionale Karma Kagyu.
    ll Centro Milarepa è stato fondato dal precedente Kalu Rinpoche, al momento non sembra rientrare nella lista dei centri Shangpa Kagyu listati nel sito del monastero di Kalu Rinpoche, www.paldenshangpa.org/centers.html

    Edited by LuceeOmbra - 21/7/2011, 07:32
     
    .
  4. Abicetta
     
    .

    User deleted


    Quindi si tratta di un lignaggio a parte che però di fatto nel tipo di approccio non si differenzia granchè. Vi ringrazio per le info.
     
    .
  5.  
    .
    Avatar

    Shankar Kulanath

    Group
    Administrator
    Posts
    15,944
    Location
    Kailash - Famiglia di Shiva e Shakti

    Status
    Anonymous
    CITAZIONE
    Ho visto che i Shangpa avevano come guru di riferimento Bokar Rinpoche che non c'è più e ho notato che nei loro siti tra i centri in italia indicano il centro Milarepa di Aviliara che credevo Karma Kagyu... e parlando con un monaco Shangpa mi ha chiesto che scuola seguo e quando ho detto Karma Kagyu mi ha risposto "come me." Che vuol dire? che i Shangpa fanno parte del Karma Kagyu? Come si definisce allora la scuola di Karmapa e Shamarpa? Boh non capisco... qualcuno può spiegarmi?

    Vedi Abicetta il problema è che il termine "lignaggio" è alquanto polisemico. E' un problema principalmente semantico. Il significato vero del termine lignaggio non è quello di scuola, organizzazione, o istituzione. Ma è la linea di trasmissione maestro-discepolo. Di conseguenza il vero lignaggio Karma Kagyu non è l'organizzazione della scuola (che ora è divisa in due), ma tutto il corpus di iniziazioni-trasmissioni che maestro e discepolo si sono trasmessi da secoli. E' quello il lignaggio vero. Ora,benchè molti di questi lignaggi si sono poi organizzati in scuole organizzate, con tanto di monasteri, istituzioni organizzate, a volte pure delle specie di CDA (consigli di Amministrazione), questo non è il caso di tutti i lignaggi. E il lignaggio Shangpa non è tra questi.
    La caratteristica peculiare del lignaggio Shangpa sono gli Yoga di Niguma al posto di quelli di Naropa. Poi ha altre differenze ovviamente. Per esempio il protettore principale non è Bernacen, ma Mahakala Chadrukpa (di cui hanno delle trasmissioni segretissime con pratiche di karmamudra) + Mahakala Bianco (Gonkar). Poi so che una delle pratiche principali ha come divinità principale Dorje Chang e Lama Ciang Ciub ad Avigliana l'ha trasmessa diverse volte.
    Ora, dicevo, il lignaggio Shangpa non solo non si è organizzato in scuola, essendo piccolino, ma è, in un certo senso, ospitato all'interno del lignaggio Karma Kagyu. Questo vale anche per altri lignaggio Kagyu minori. Ovviamente con effetti quasi devastanti per questi piccoli lignaggi dato che poi i monaci tenderanno a fare sempre più le pratiche karma kagyu perdendo il contatto con le proprie.
    Quindi il lignaggio Shangpa si può dire che sia ospitato in quello Karma Kagyu, però sotto la guida di Karmapa Orgyen Trinley, non Thaye Dorje. In quanto sebbene la controversia sia scoppiata dopo la morte di Kalu Rinpoche, il suo successore Bokar era uno dei maestri principali di Karmapa Orgyen. Tuttavia so con certezza che ci sono maestrti che seguono Karmapa Thaye Dorje che hanno fatto il ritiro di tre anni con Kalu o Bokar Rinpoche, e che quindi sono depositari di trasmissioni Shangpa Kagyu.
    Come vedi la questione è complicata, perchè avviene un intreccio tra una questione spirituale (lignaggi) ed una politica (scuole istituzionali)
     
    .
  6. Abicetta
     
    .

    User deleted


    Grazie, ora è più chiaro. ^_^
     
    .
  7. djingpa
     
    .

    User deleted


    Innanzitutto il lignaggio Shangpa Kagyu è un lignaggio indipendente da quello Karma Kagyu, anche se entrambi sono Kagyu hanno origini differenti. Tra le particolarità del lignaggio Shangpa va annoverato il fatto che non ha strutture gerarchiche, non si basa sul sistema dei Tulku (rinascite) per quanto riguarda la trasmissione delle cariche o la competenza nell'insegnamento ed in genere non si basa sul sistema monastico o sui monasteri (ci sono pochissimi monasteri Shangpa) per la trasmissione dell'insegnamento.

    Per quanto riguarda il monaco Shangpa-Karma Kagyu, proprio per quanto detto sopra, è facile avere monaci o praticanti laici che seguano contemporaneamente più linee di trasmissione kagyu contemporaneamente.

    Quì sotto una piccolissima descrizione del nostro lignaggio da uno dei nostri siti:

    "Il lignaggio Shangpa è uno degli otto grandi lignaggi della pratica del Vajrayana che si sono diffusi in seno delle quattro scuole del buddhismo tibetano: Kagyu, Nyingma, Gelug e Sakya.

    La caratteristica peculiare del lignaggio Shangpa è il suo approccio yogico, ovvero diretto ed essenziale. Il lignaggio ebbe origine grazie a due donne particolarmente eccezionali: Niguma e Sukhasiddhi. Nell’India del XI secolo raggiunsero la perfetta realizzazione e ricevettero degli insegnamente direttamente dal buddha Vajradhara.

    Le loro trasmissioni passarono al loro comune discepolo Khyungpo Neljor (990 -1139), lo Yogi Garuda, erudito e realizzato, che le introdusse in Tibet. Nacque così il lignaggio Shangpa che prende il nome dalla valle di Shang, all’ovest di Lhassa, dove Khyungpo Neljor fondò il suo monastero. Il lignaggio, che fu inizialmente trasmesso ad un solo maestro per generazione, si diffuse a partire da Sangyé Teunpa (1213-1285) in tutte le scuole tibetane. I maestri Shangpa più noti furono Thangtong Gyelpo (1361-1464), Jetsune Taranatha (1575-1634) e Jamgoen Kongtrul Il Grande (1813-1899). Jamgoen Kongtrul fu uno dei principali fondatori del movimento Rimé nel XIX secolo. Il suo merito fu di riportare al centro della tradizione tibetana l’esperienza spirituale in una prospettiva di unità nella diversità ed operò, in uno spirito di apertura imparziale, per la salvaguardia degli otto lignaggi incentrati sulla pratica. La sua devozione profonda per il lignaggio Shangpa lo spinse a costruire dei centri di ritiro dedicati in modo specifico alle pratiche di questa tradizione. Nel XX secolo, un’emanazione di Jamgoen Kongtrul, Kyabdjé Kalu Rinpoce (1904-1989) operò in modo fondamentale per la continuità del Movimento Rimé e rese le pratiche Shangpa ampiamente accessibili fondando ovunque nel mondo numerosi centri di ritiro dei tre anni. Kalu Rinpoce ha fondato nel 1980 l’Istituto Karma Ling, la casa madre del Sangha Rimé, e ne affidò la direzione spirituale al discepolo più anziano che ebbe in occidente, Lama Denys. "

    Per avere informazioni più estese sul nostro lignaggio vi consiglio di consultare questi siti:

    Shangpa Kagyu Network - www.shangpa.net

    Sangha Rimay International - www.rimay.net

    Grazie per l'opportunità che mi è stata fornita per poter far conoscere un po' questo stupendo lignaggio.
     
    .
  8. djingpa
     
    .

    User deleted



    Dal sito Shangpa Kagyu Network:

    "The Shangpa Kagyu lineage is generally little known. It is often considered to be a secondary line of the Karma Kagyu lineage (the celebrated lineage of Marpa, Milarepa, Gampopa, and the Karmapas), but in fact these two lineages were born at about the same period in India, around the 10th century. The Karma Kagyu lineage begins with Tilopa and Naropa. The Shangpa Kagyu lineage begins with the latter’s sister, the dakini Niguma, and the dakini Sukhasiddhi. From that time onwards each of the two lineages had its own development, even if they remained close to each other within Tibetan history.

    Throughout its history, the Shangpa lineage has never converted itself into an institution or school. It is above all a lineage of practice and has never been concerned with power or wealth. Most of its holders were great yogis living in hermitages all of whom had attained great spiritual enlightenment.
    It had very few monasteries, was without hierarchy, and remained a “secret” lineage transmitted from master to disciple. In each generation, several branches appeared; some of them passed away, others endured. Moreover, it was often held by masters of other lineages and schools.

    In the 19th century, when it was almost extinguished, the great masters Jamgön Kongtrul Lodrö Thaye and Jamyang Khyentse Wangpo gathered together the transmissions of the different branches and gave renewed energy to the lineage.


    Vajradhara Kalu Rinpoche
    In the 20th century, one of its principal holders, Vajradhara Kalu Rinpoche – considered to be an emanation of Jamgön Kongtrul Lodrö Thaye – permitted it to leave Tibet and spread widely throughout the world. In the nineteen seventies and eighties Kalu Rinpoche founded numerous Dharma teaching centres throughout the world and several retreat centres dedicated to Shangpa teachings. He entrusted their spiritual guidance to certain of his oldest disciples, of whom the principal was Bokar Rinpoche who passed away in 2004 and who was the head of the Mirik monastery, in West Bengal.

    After Kalu Rinpoche passed away in 1989, his tulku (emanation), Yangsi Kalu Rinpoche – who came out of retreat in September 2008 – became the holder of the seat of the lineage (the monastery of Sonada in northern India). The other current holders of the Shangpa lineage are the lamas who have been entrusted by Vajradhara Kalu Rinpoche.

    Even today, the lineage remains relatively unknown. Its teachings and practices are almost exclusively transmitted within the Shangpa three-year retreat centres. Nevertheless it remains very much alive and has not deteriorated.







    The 8 lineages of practice
    The Shangpa Kagyu lineage is one of the Tibetan tradition’s eight practicing lineages. The four great schools are generally well known: Nyingma, Gelug, Sakya and Kagyu. The nature of the eight practicing lineages is generally less well known. The latter are lineages of transmission of particular bodies of teachings and practices, transmitted from master to disciple since their origin. Historically, some of these lineages converted themselves into institutions and gave birth to the four great schools. Others, such as the Shangpa lineage, remained more diffuse but are nevertheless still completely alive today.

    These eight lineages are : Nyingma, Kadampa (that became the geluk school), Lamdre (that became the Sakya school), Marpa Kagyu, Shangpa Kagyu, Chö (Padampa Sangye and Machik Lapdrön), Jordruk (Jonangpa Kalachakra), Dorje Sum (the Great Orgyenpa Rinchenpal)


    The rimay movement
    In the 19th century an extraordinary movement of spiritual renewal developed in Tibet: the rimay movement. The rimay movement was not a new school or a new lineage. Rimay is a Tibetan term meaning “without bias”, “non sectarian”. The Rimay outlook developed a vision of unity in diversity of the different schools and lineages: profound identity of the spiritual experience, within the diversity of expression and means leading to it, this diversity being considered a richness.

    Among the principal architects of this renaissance were the Omniscient Jamyang Khyentse Wangpo (dates [1820-1892]), the tertön Chokgyur Dechen Lingpa (dates [1829-1870]) and Jamgön Kongtrul Lodrö Thaye (1813-1899), that the Tibetologist E. Gene Smith very appropriately called the “Tibetan Leonardo da Vinci”. These three masters’ activities were immense. Beyond any sectarianism, with complete devotion towards all of the Buddha’s teachings, they undertook the task of collecting all of the lineages’ teachings and transmissions, of putting those of them that had never been written down into writing and of transmitting them, in order to continue to maintain their living existence, this at a time when some of these lineages were about to disappear. Jamgön Kongtrul had the responsibility of compiling this immense wealth of knowledge into the five great anthologies known as the Five Great Treasuries. It can be stated, without any doubt, that not only Tibetan Buddhism, but Buddhism in general would not be what it is today without this masterpiece.


    History

    During the 10th and 11th centuries, at the peak of Buddhism in India, shortly before the muslim invasions and the hindu domination almost wiped it off, many great accomplished masters (the mahasiddhas) appeared such as Luipa, Tilopa, Naropa, Maitripa, Saraha. Among them, two extraordinary women got perfectly enlightened : Niguma and Sukkhasiddhi. It is even said that they received the teachings directly from the Buddha Vajradhra, the primordial buddha, the essence of all buddhas.

    Contemporary of Marpa the translator, Khyungpo Naljor was probably born in 984 in Nyemo Ramang, West-Central Tibet. At his birth, the adept Amogha flew down from the sky to offer wondrous prophecies about the new born. Khyungpo Naljor took seven trips to India and Nepal in search of the authentic dharma; he studied and practiced under such adepts as Maitripa, Dorjedenpa, and Rahula. On his return to Tibet, he established a monastery at Shang-Shung in Central Tibet. This was his main seat, and he became known as the « Lama of Shang », which is how the lineage got its name Shangpa. Although he was reputed to have founded hundreds of monasteries and had thousands of students, he passed the teachings of Niguma to only one of his students, Mochok Rinchen Tsondru (Mochokpa). The Shangpa lineage is often referred to as the "secret lineage" because Niguma instructed Khyungpo Naljor to transmit the teachings to only one student for the first seven generations (beginning with the Buddha Vajradhara and Niguma).From Mochokpa, the lineage was passed to Kyergang Chokyi Senge (Kyergangpa), Nyentön Rigung Chökyi Sherab (Rigongpa), and Sangye Tönpa.

    These first seven masters are known as the Seven Great Jewels of the Shangpa tradition. Sangye Tönpa was the first teacher who gave these instructions to more than one of his disciples, and from this point on, several different lines of transmission developed. The intention for keeping the lineage secret in this fashion was to protect it from becoming an established monastic tradition. As one of the more esoteric traditions, it was meant to be practiced rather than codified.

    Among the holders of the lineage, we find very famous masters such as Thang tong Gyalpo, Kunga Drölchok, Jetsün Taranatha who had a great influence in Tibet history and who are known to have met directly with the dakini Niguma.

    Although the Shangpa teachings were highly regarded and were assimilated by many schools, the tradition itself has never developed as an institution, owning big monasteries and using the system of "tulku". However, its teachings were still practiced and transmitted in small retreat centers all over the Himalayas. In the 19th century Jamgön Kongtrul gathered together the surviving transmissions and ensured their continued survival by including them in his Treasury of Sacred Instructions (dam ngak mdzöd).

    The lineage transmission has also been incorporated into the Sakya school and other Kagyu schools. Tsongkhapa, who founded the Gelug school, was also versed in the doctrine of the Shangpa Kagyu.

    In the 19th century, when it was almost extinguished, the great masters Jamgön Kongtrul Lodrö Thaye and Jamyang Khyentse Wangpo gathered together the transmissions of the different branches and gave renewed energy to the lineage.

    In the 20th century, one of its principal holders, Vajradhara Kalu Rinpoche – considered to be an emanation of Jamgön Kongtrul Lodrö Thaye – permitted it to leave Tibet and spread widely throughout the world. In the nineteen seventies and eighties Kalu Rinpoche founded numerous Dharma teaching centres throughout the world and several retreat centres dedicated to Shangpa teachings. He entrusted their spiritual guidance to certain of his oldest disciples, of whom the principal was Bokar Rinpoche who passed away in 2004 and who was the head of the Mirik monastery, in West Bengal.

    After Kalu Rinpoche passed away in 1989, his tulku, Yangsi Kalu Rinpoche – who came out of retreat in September 2008 – became the holder of the seat of the lineage (the monastery of Sonada in Northern India). The other current holders of the Shangpa lineage are the lamas to whom Vajradhara Kalu Rinpoche entrusted this responsibility.


    Unique qualities of the Shangpa lineage.

    Apart from its never having been converted into an institution during its history and its having been held my masters from different lineages, the Shangpa lineage is also unique in that it originates with two extraordinarily enlightened women: Niguma and Sukhasiddhi. The accomplished scholar Khyungpo Naljor was also extraordinary, although much less famous than his contemporaries Naropa, Marpa and Milarepa. Khyungpo Naljor was considered by Jamgön Kongtrul to be one of the greatest yogis ever to have existed in Tibet. He wrote of him in the Impartial History of the Sources of the Teachings (the ris med chos ‘byung):

    “His accomplishments are unequalled, except by the Indian masters Luhipa, Krishnacharya and Ghantapa. In Tibet, it appears that among the twenty-five disciples [of Guru Rinpoche] during the first wave [of dissemination of the Dharma] and among the masters of the second wave, nobody appeared who could rival his erudition, his spiritual realisation, his miraculous powers and his spiritual activity.”

    The Shangpa lineage is considered exceptional for the profoundness of its teachings and for the spiritual attainment of its masters.
    Jetsun Taranatha wrote in the 17th century:
    “Although the Shangpa lineage has been disseminated within countless other lineages, thanks to the adamantine seal constituted by the word of the dakinis, there has never been any divergence between the words and their meaning. Unblemished by any impurity originating in the ordinary production of concepts, the Shangpa lineage is found at the summit of all of the lineages of practice.”

    In the Encyclopaedia of Knowledge (shes bya kun khyab mdzod) Jamgön Kongtrul Lodrö Thaye wrote:
    “This lineage of instruction is endowed with three unique qualities which make it superior to any other:
    the holders of the lineage have always been exceptional persons. The succession of the masters of the lineage only includes bodhisattvas living their final life (before perfect Buddhaness). This lineage has never been interrupted by the presence of ordinary beings.
    the meditation instructions are themselves extraordinary. Their meaning is not deceptive and the words are free from all impurity. The vajra words of the verses sealed by the dakinis have never been changed by compositions or embellishments coming from the imagination of ordinary persons.
    its spiritual influence is particularly exceptional. Still today, in an era of degeneration, this influence is such that the fruit of accomplishment ripens in diligent individuals who (practice it) and keep their samayas.”

    Because it thus retained a relatively intimate, if not “secret” status, the Shangpa lineage has been able to preserve, up until the present, all of its purity, power and spiritual influence."

     
    .
  9.  
    .
    Avatar

    Shankar Kulanath

    Group
    Administrator
    Posts
    15,944
    Location
    Kailash - Famiglia di Shiva e Shakti

    Status
    Anonymous
    Grazie djmpa molto interessante! Ti invito a comunicargli gli eventi che organizzate, quando ci saranno.

    CITAZIONE
    Innanzitutto il lignaggio Shangpa Kagyu è un lignaggio indipendente da quello Karma Kagyu, anche se entrambi sono Kagyu hanno origini differenti. Tra le particolarità del lignaggio Shangpa va annoverato il fatto che non ha strutture gerarchiche, non si basa sul sistema dei Tulku (rinascite) per quanto riguarda la trasmissione delle cariche o la competenza nell'insegnamento ed in genere non si basa sul sistema monastico o sui monasteri (ci sono pochissimi monasteri Shangpa) per la trasmissione dell'insegnamento.

    Sì vero, il lignaggio Shangpa infatti a differenza degli altri lignaggi kagyu minori non deriva da Tilopa e Naropa. E' l'unico ad aver avuto un'origine indipendente.
    Per ciò che riguarda i tulku va però detto che in origine nessn lignaggio si affidava a questo sistema, cosa introdotta successivamente.
     
    .
  10. djingpa
     
    .

    User deleted


    Ok, Grazie!
     
    .
  11. djingpa
     
    .

    User deleted


    Sulla questione dei Tulku c'è da precisare che anche nel lignaggio Shangpa ci sono i Tulku, solo che la trasmissione non si basa esclusivamente sul loro riconoscimento. In genere il passaggio avviene tra il "maestro" ed il suo allievo più qualificato (che può essere o non essere un Tulku).
     
    .
  12.  
    .
    Avatar

    Shankar Kulanath

    Group
    Administrator
    Posts
    15,944
    Location
    Kailash - Famiglia di Shiva e Shakti

    Status
    Anonymous
    Questo avviene anche nel lignaggio Nyingma. Comunque, ciò che affermi è parzialmente scorretto. Nel senso che dopo Bokar il lignaggio non è stato passato al suo discepolo principale,ma al tulku di Kalu Rinpoche che è un ragazzino.
     
    .
  13. djingpa
     
    .

    User deleted


    ... non è scorretto, difatti è un'anomalia per il nostro lignaggio ... Bokar rinpoche è morto senza designare specificamente un erede, forse proprio perchè Yangsì Kalu Rinpoche era ancora "acerbo". Ovviamente alla sua morte Yangsì era il candidato "naturale", ma se sia o meno all'altezza dei suoi predecessori lo si vedrà solo nel tempo.
     
    .
  14.  
    .
    Avatar

    Shankar Kulanath

    Group
    Administrator
    Posts
    15,944
    Location
    Kailash - Famiglia di Shiva e Shakti

    Status
    Anonymous
    Sì su questo sono d'accordissimo. E' un'anomalia, hai ragione, ma è ben comprensibile a causa dell'importanza che il fenomeno che il fenomeno dei tulku ha acquisito, con i suoi pregi o difetti. Non sapevo invece che Bokar non aveva designato un erede in maniera ufficiale!
     
    .
  15.  
    .
    Avatar

    Shankar Kulanath

    Group
    Administrator
    Posts
    15,944
    Location
    Kailash - Famiglia di Shiva e Shakti

    Status
    Anonymous
    La reincarnazione di Kalu a Madrid: http://youtu.be/S0GbKyVz7vY
     
    .
14 replies since 20/7/2011, 19:23   606 views
  Share  
.